STRONA GŁÓWNA - P2E – JAKIE PERSPEKTYWY?

P2E – JAKIE PERSPEKTYWY?

P2E – JAKIE PERSPEKTYWY

Gwałtowny spadek wartości tokenów większości projektów play-2-earn zwiększył również krytykę tych koncepcji jako takich.

Oprócz kilku pogardliwych artykułów, w sieci pojawiły się również popularne filmy dokumentalne i opowieści o uzależnieniu od gier Web3.

Cena tokenu pierwszej generacji P2E projektu Axie Infinity straciła ponad 90% swojego szczytu.

Aktywa te były jednym z największych rozczarowań inwestorów w zeszłym sezonie.  

Sytuację pogorszył fakt, że natychmiastowa sprzedaż aktywów po przełamaniu ważnych poziomów cenowych dla wielu była niedostępna.

A to ze względu na udział w stałym stosie na 90 lub 180 dni od Binance z „atrakcyjnymi” warunkami na ponad 100% rocznie.

Mniejsze projekty p2e ucierpiały znacznie bardziej niż AXS.

Np. Aurory (AURY) na Solanie stracił ponad 95% swojej szczytowej ceny.

Natomiast SolChicks (CHICKS) również na Solanie stracił ponad 98% szczytowej ceny.

A płynność aktywa prawie całkowicie zniknęła ze wszystkich scentralizowanych i zdecentralizowanych platform.

Z kolei Gods Unchained (GODS) na Ethereum spada o 97% od swojego szczytu.

Natomiast Age of Gods (AOG) na Binance — o 96% od swoich maksimów.

Czy uzależnienie od gier jest niebezpieczne dla użytkowników P2E?

„Na początku byłem szczęśliwy, ale wkrótce zacząłem czuć się słabo, pojawiła się bezsenność” — opisał swoje doświadczenia z Axie Infinity Filipińczyk Orias, bohater artykułu magazynu Time.

W artykule przedstawiono historie kilku filipińskich rodzin, które próbują związać koniec z końcem, zarabiając na grach P2E.

Podkreślając negatywny wpływ na ludzką psychikę i czynnik losowości w grach, który często prowadzi do uzależnienia.

Dramatyczne historie wielu Filipińczyków przesłaniają jednak wieloaspektowy charakter zagadnienia i brak kompleksowego podejścia w badaniu zjawiska.

Mówienie o specyficznym uzależnieniu od gier P2E byłoby możliwe tylko poprzez poznanie dużej części społeczności graczy.

Czy przed doświadczeniem z grami mieli oni skłonności do innych uzależnień, czy też gra P2E była pierwotnym czynnikiem, który uformował uzależnienie?

Nawet nie wspominając o P2E, nowi użytkownicy stykający się z sektorem web3 mogą być skuszeni do rozwiązania swoich problemów finansowych obietnicą platform typu quick-fix.

W sektorze web3 niezwykle popularne są kryptokasyna, strony hazardowe oraz piramidy finansowe.

To powiedziawszy, nawet przy całkowitym „oczyszczeniu” przestrzeni blockchain z powyższych niebezpiecznych źródeł, użytkownicy skłonni do uzależnienia od hazardu będą mogli wykorzystywać neutralne instrumenty rynkowe do nierealnego wzbogacenia się.

Na przykład kontrakty terminowe typu futures o wysokiej dźwigni (10x lub więcej) mogłyby być rozsądnie wykorzystywane przez inwestorów do zabezpieczania ryzyka długich pozycji.

To samo narzędzie można wykorzystać do obstawiania najmniejszych ruchów kursowych, które mają zupełnie zabawowy charakter.

Od P2E do X2E — zmiana paradygmatu?

Pomimo wielokrotnego spadku notowań projektów P2E, odejścia graczy z już istniejących projektów i fali krytyki w mediach, branża gier może być wciąż na samym początku nadchodzącego boomu.

Latem i jesienią 2022 roku odnotowano ogromną ilość inwestycji w projekty związane z blockchainem:

  • 500 milionów dolarów na stworzenie funduszu venture capital dla gier Web3 od Immutable,
  • 200 milionów dolarów dla firmy Limit Break zajmującej się grami blockchain,
  • 100 milionów dolarów dla wydawcy gier Web3 Animoca Brands i wiele innych transakcji.

Wielu twórców i inwestorów sektora jest zgodnych, że kolejny miliard użytkowników w Web3 przyjdzie dzięki grom.

Temat ten był również mocno dyskutowany podczas niedawnego World Blockchain Summit w Dubaju.

Za tym stwierdzeniem przemawia również fakt, że wielu graczy przyzwyczaiło się już do stylu życia i zachowań bliskich Web3.

Wymieniają się i handlują przedmiotami z gry, poprawiają cechy swoich postaci.

Kupują ekskluzywne ubrania i akcesoria oraz kolekcjonując je, uczestniczą wspólnie w ważnych wydarzeniach online w rzeczywistości gry.

Wraz z napływem nowych funduszy i deweloperów w dziedzinie Web3-games, ideologiczny komponent zagadnienia nie został pominięty.

Pojęcie P2E zastąpiono akronimem X2EX-activity-to-earn.

Co oznacza, że użytkownicy muszą nie tylko grać, ale wykonać jakąś (często społecznie użyteczną) akcję, aby zdobyć pożądane tokeny.

Ocena post